Cenu Vladimíra Boudníka získala Lenka Vilhelmová


Grafika roku, plakát Daniela VojtíškaLaureátkou 24. Ceny Vladimíra Boudníka se stala Lenka Vilhelmová. Porota jí tuto cenu udělila za významný tvůrčí přínos v oblasti grafické tvorby a přesvědčivý a výrazný soubor grafických děl objevného výrazu či formy bez časového a generačního omezení.



Hlavní cenu získal konceptuální umělec Miloš Šejn za počítačovou grafiku nazvanou Samohlásky pro Javoří potok v Krkonoších. Porotu zaujal poutavý přepis pocitové reflexe přírody a komunikace s ní do grafického média. Příroda, její živly a vzájemná propojení s myslí člověka jsou stěžejním tématem konceptuální tvorby Miloše Šejna, která zahrnuje široké spektrum výtvarných forem od klasických až po nová média.  „Bleskem jsem propadl vodopádem a prořízl hladinu živou linií toku. Tak mi pověděl skorec, který se mi na okamžik zjevil ku konci cesty Javořím potokem v Krkonoších. Byl to okamžik tak plný neuchopitelné obrazové krásy a uhrančivých slov. Tak vznikají obrazy, které nejsou pouhým sdělením, jímž by se měl kdokoli nadchnout. Jsou to zlomky žité přítomnosti,“ říká Miloš Šejn.

Jiří Hanuš: Metro VI., mezzotinta, vel. listu 404 x 290 mmDruhou hlavní cenu (pro grafiky menšího rozměru) obdržel Jiří Hanuš za grafický list Metro VI s tím, že citlivě zvolená technika mezzotinty je v souladu s tématem industriální architektury. „Metro VI je součástí série industriálního tematického cyklu, ve kterém se snoubí romantizující pohled s dystopickou atmosférou. Pochmurnou neosobní architekturu tvoří antropomorfní objekty, jejichž tvary evokují možná až symbolické významy. Surreálnou odcizenost této metafyzické krajiny podtrhuje přízračné osvětlení,“ vysvětluje svůj záměr Jiří Hanuš.

Anna Bydžovská: Paneland IV., kolagrafie, vel. listu 1035 x 760 mmHlavní cenu za studentskou práci získala Anna Bydžovská za Paneland IV. „Grafický list Anny Bydžovské se zdánlivě banálním námětem fasády panelového domu představující formálně organizovanou abstraktní i konkrétní strukturu přesvědčil komisi svým výrazem i netradiční technikou tisku z papírové matrice. Zachycuje potřebu uvést věci v řád, předpokládá vědomou činnost člověka, jeho sociální stav nebo lidskou zkušenost,“ uvedla porota. A samotná autorka ke své práci říká: „Paneland IV je součástí grafického cyklu, který vznikl v průběhu mé roční stáže v Polské Lodži. Inspirací mi bylo místo, kde původně stálo Lodžské ghetto a kde nyní stojí sídliště plné panelových domů.“

Hlavní cenu za studentskou práci v menším formátu obdržela Markéta Bábková za práci Nahrazení. Komise ocenila barevnost prostoru a dobře využité možnosti kombinované hlubotiskové techniky v zobrazení prostoru.

Marián Čižnár: Dora, suchý, mastný pastel, vel. listu 273 x 390 mmHlavní cenu v kategorii „autorská kniha“ dostal Marián Čižnár za svou Doru. Porota se rozhodla podpořit práci mladého autora, která vtipným a svérázným způsobem zachycuje jeho osobní příběh. Svým pojetím přechází do formy komiksu a překračuje hranice tradičních grafických technik. „Nechal som sa inšpirovať životom môjho psa, ktorý sa mi prispôsobuje a ja jemu. Chcem ukázať na problémy všedne i nevšedne, zo života psa a človeka. Nech si ktokoľvek myslí, že si nula - pre tvojho psa si stred vesmíru," říká ke své práci Čižnár.

Další ceny byly rozdány za grafické techniky. V kategorii „tisk z výšky“ ji získala Markéta Bábková za linoryt Bez šatů. Komise ocenila mnohovrstevnatost linorytového listu, jeho křehkou snovou atmosféru a barevné řešení, které „inspirovaně zachycuje intimní moment domova“. Autorka sama k tomu uvádí: „Linoryt s názvem Bez šatů se stal intimním portrétem skládajícím se ze dvou vzpomínek. Silueta postavy je skryta v prchavém světle proudícím do místnosti, které vzniklo soutiskem dvou matric. Vytvořená bohatá síť tahů navíc umocňuje vyznění atmosféry.“

Martin Velíšek: Glissement, prořezávaný hlubotisk, vel. listu 555 x 760 mmU „tisku z hloubky“ putovala hlavní cena k Martinu Velíškovi za grafický list Glissement. Porotu zaujal sofistikovaný minimalismus i síla sdělení grafického listu. „Jemné šrafury provedené v technice hlubotisku jsou narušovány průřezy do papíru, které evokují dojem tektonických procesů. Vzniklý prostorový prvek je nositelem napětí,“ uvedla. A Velíšek říká: „Vnímám grafiku hodně přes papír, respektive přes celý formát papíru, a s ním také pracuji. Mám často problém uvést formát tisku. Prořezané plochy, které často zasahují mimo potištěnou část, jsou pro mě totiž ekvivalentem ploch tištěných. To je i případ Posunutí (francouzsky Glissement – tiskl jsem v ateliéru ve frankofonním Lucembursku). Grafiku komponuji nejen v rámci matrice, ale i v rámci papíru.“

Martin Salajka: Chameleoni, vel. listu 510 x 670 mmV kategorii „tisk z plochy – litografie“ obdržel hlavní cenu grafický list Martina Salajky Chameleoni Zaujal ji především využitím klasické techniky vícebarevného tisku z kamene pro moderní zpracování hravého námětu s prvky grotesky. „Tisk nepřináší pouze statický obraz autorovy představy, naopak se stal živým záznamem příběhu, děje, akce. Příběhovost je pak umocněna vytvořeným prostorem technikou litografie pomocí přeleptávání, jež vytváří plastické nuance a hloubku obrazového prostoru,“ uvedla komise, která se shodla, že grafický list Martina Salajky reprezentuje moderní chápání staré tiskové techniky i ve spojení se současným uměleckým směřováním. Autor sám uvádí: „Jako dítě jsem miloval staré encyklopedie o přírodě a ilustrace v nich. Fascinují mě přeplněné kompozice. Mám krásného chameleona, kterého pozoruji a kreslím. Jednoduché podněty, vím. A pak už jen to pro mě radostné kreslení na kámen, barvu po barvě, alchymie přípravy kamene a čekání, jak to dopadne, než ze stroje vypadne první tisk.“

Bedřich Kocman: Polymorpha, sítotisk, vel. listu 1100 x 1400 mmV kategorii „tisk z plochy – serigrafie“ dostal hlavní cenu za Bedřich Kocman za grafický list Polymorpha. Porota ocenila robustní lapidární formy, jež jsou mimo jiné výsledkem asamblážované předlohy odkazující k experimentům a výbojům meziválečné avantgardy. „Absolutní kontrast černé a bílé pak povyšuje grafický list na mimořádný umělecký a divácký zážitek,“ zdůraznila.

Další cena se udělovala za „tisk z plochy – počítačovou grafiku“, kde porota vybrala Alžbětu Dvořákovou a její dílo Zrecykluj, zredukuj, zužitkuj s tím, autorka „použila aktivistické téma k zajímavé kompozici pracující se změnou linky“. Autorka sama uvádí: „Grafika, coby technika, je pro mne příležitostným médiem, se kterým ráda koketuji a tu a tam si k němu odskočím z jiných oborů – zejména od sochařství. Implantace prostoru do tématu zde proto není nikterak překvapivá (a děje se tomu samozřejmě i obráceně). V obecné rovině se jedná stále o totéž – snahu najít ideální formu autentického sdělení, které může či nemusí nutně vycházet z každodenního života, z vědomých či nevědomých idejí. Žádná ustálená metoda neexistuje, protože vždy jde především o výsledek – formu. Zpětnou analýzou je sice možné obnažit různé souvztažnosti, ale na pozadí zůstává vždy jakási tajemná příčina všeho konání. P. Picasso to kdysi shrnul do sdělení „Kdybych věděl, co je to umění, nikdy bych se tím netajil.“ Osobně bych k tomu dodala snad jen tolik, že není třeba vědět, pokud "věci" fungují a mají tak schopnost rezonance ve svém okolí.“

Květa Pacovská: Oiseaux, komb. technika, velikost listu 200 x 390 mmA cenu poroty dostala Květa Pacovská za autorskou knihu Oiseaux. „Oceněná kniha, která má formát 20 x 39 cm a 64 stran ve formě rozkládacího leporela, má mimořádné a kvalitní autorské a grafické řešení. Tato zajímavá knižní galerie extravagantních pestrobarevných ptáků má zároveň poetický podtext určený čtenářům od tří let do věku bez omezení. Kniha Oiseaux (Ptáci) navazuje na předchozí uměleckou a experimentální tvorbu umělkyně a je příkladem významných knižních realizací této autorky,“ zdůraznila porota. „Kniha PTÁCI je publikací pro děti, je papírovou Architekturou, ve které se můžeme procházet SEM a TAM a ZASE ZPÁTKY,“ komentuje své dílo Pacovská.

Výstavu letošního laureáta prestižní Ceny Vladimíra Boudníka a dalších můžete navštívit do 27. února v Obecním domě v Praze. 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP