V Benátkách byla zahájena výstava Stanislava Kolíbala


Stanislav Kolíbal zahájil 8. května svoji výstavu reprezentující Českou a Slovenskou republiku na 58. mezinárodní bienále umění – La Biennale di Venezia. Výstava Bývalé, nejisté, tušené rozvíjí klíčová témata Kolíbalovy tvorby, času a lability, jako kritické reakce na složitý politický a sociální kontext v Československu i v současnosti.

Výstava Stanislava Kolíbala v Benátkách. Foto: Martin Polák

 

Stanislav Kolíbal (narozen 1925 v Orlové, bývalé Československo) od počátku 60. let pracuje individuálním tvůrčím stylem, který se zabývá kritickým přehodnocením minimalismu a konceptuálního umění. Jeho dvou- i trojrozměrná díla mažou hranice mezi malbou, kresbou, sochařstvím a architekturou a oscilují mezi iluzí a realitou – ve vztahu dokonalosti a nedostatečnosti, stability a nestability, jistoty a nejistoty. Vycházejí z kritického vnímání neustálých změn společenského i politického prostředí. Aktuální výstavu tak lze chápat jako konceptuální odpověď na téma letošního bienále – umění jako membrány složitosti časů, ve kterých žijeme.

Výstava Stanislava Kolíbala v Benátkách. Foto: Martin PolákNázev výstavy a katalogu Bývalé, nejisté, tušené je odvozen od Kolíbalovy instalace z poloviny 70. let. Její poetický a nejednoznačný charakter má zásadní význam pro pochopení postavení umělce v souvislosti s časem, životem a uměním. Kolíbalovo umělecké dílo je pak bezpochyby určeno „nejzajímavějšími časy“, které zažil v Československu od počátku 40. let.

Výstava spojuje vnější „prostorovou kresbu“, spojenou s modernistickou fasádou mistrovské architektury Českého a Slovenského pavilonu z roku 1926, navrženou českým architektem Otakarem Novotným, s rozsáhlým „nástěnným kreslením“ uvnitř budovy. Obě instalace byly realizovány přímo pro letošní bienále. Kolíbal zároveň představuje dvě ze svých raných průkopnických sérií: bílé sochy z 60. let a čtyři minimalistické koncepční nástěnné instalace ze 70. let vyrobené z nalezených materiálů.

Výstavu doplňuje více než dvousetstránkový bohatě ilustrovaný katalog. Kurátor Dieter Bogner ve svém rozsáhlém životopisném eseji „oživuje“ Kolíbalův „zajímavý život“ od 30. let až do současnosti. Komplexní kompilaci materiálů představujících hlavní linie Kolíbalova života doplňují obrazy ze všech období jeho tvorby. Druhá část katalogu obsahuje úvahy předních českých i zahraničních odborníků.  

 

Stanislav Kolíbal se narodil v roce 1925 v Orlové (bývalé Československo), v současné době žije a pracuje v Praze. Vystudoval grafický design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové a scénografii na Akademii múzických umění v Praze. Od začátku 60. let vyvíjí Kolíbal vysoce individuální kreativní styl, který se zabývá kritickým přehodnocením minimalismu a konceptuálního umění. Jeho dvou- a trojrozměrná díla rozostřují hranice mezi malbou, kresbou, sochou a architekturou. Ačkoli byl zařazen do významných mezinárodních výstav, například Between Man and Matter (Metropolitan Art Gallery Tokyo, 1970), Konstrukcja w procesie (Lodž, 1981), Sculpture from 20 nations, (New York, 1967),Transforming Chronologies (MoMA New York, 2006) nebo Other Primary Structures (Židovské muzeum, New York, 2014) a sólové výstavy, Padiglione d'Arte Contemporanea (Milan, 1983), v Národní galerii Praha (1997, 2015) a Labil – Stabil (Deichtorhallen Hamburg, 2000), jeho tvorba zůstává nedostatečně zastoupena a očekává své začlenění do širšího mezinárodního kontextu.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP