Surrealistická opera Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář má premiéru v Ostravě


Režisérské duo Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský připravilo se souborem opery Národního divadla moravskoslezského a hostujícími sólisty surrealistické dílo Bohuslava Martinů Julietta aneb Snář. Premiéra opery o třech dějstvích, kterou skladatel sám považoval za svou nejzdařilejší, se odehraje v Divadle Antonína Dvořáka 11. dubna.

Luciano Mastro (Michel) a Doubravka Součková (Julietta) v opeře Julietta aneb Snář. Foto: Martin Popelář

 

Národní divadlo moravskoslezské vůbec prvním uvedením této opery ve své historii uctí letošní kulaté výročí úmrtí skladatele a výročí jeho narození v roce 2020. Bohuslav Martinů (1890–1959) dopsal operu pro pražské Národní divadlo v roce 1937, premiéru měla v roce 1937. Hudebního nastudování se tehdy ujal legendární dirigent Václav Talich, režii měl Jindřich Honzl.

Libreto vychází ze známé a často uváděné (včetně činohry Národního divadla v Praze) divadelní hry Georgese Neveuxe Juliette ou la Clé des songes. Dramatik dal přitom přednost právě nabídce Bohuslava Martinů (také na přímluvu tehdejšího velvyslance v Paříži Šafránka), ačkoli zhudebnit jeho úspěšnou hru chtěl například také Kurt Weill.

Opera se odehrává v jakémsi bizarním snu: pařížský knihkupec Michel hledá na cestách dívku, jejíž hlas kdysi někde zaslechl. Hledá přelud, sen, dívku, kterou by chtěl každý, ale nikdo ji vlastně nemůže získat. Prozření ze sna do reality má pro něj docela neblahé následky.

V hlavní roli Michela se představí Jorge Garza a Luciano Mastro. Roli Julietty alternují Kateřina Kněžíková a Doubravka Součková. Jorge Garza roli Michela dobře zná a ztvárnil ji už na světových operních scénách. Zpíval tuto postavu také ve druhé polovině března na newyorské koncertní premiéře opery Juliette v Carnegie Hall.

„Martinů hudba i tato opera jsou velmi romantické. Michel je velká role, skvělá. On je totiž jedinou osobou v téhle opeře, která má vzpomínky a reálné emoce. Je pro něj velmi důležité prožít je naplno. Vy diváci se ale stanete svědky velké změny, která se v něm odehraje. Zpočátku je vše nové, úžasné, zvláštní, ale pak si Michel krůček po krůčku uvědomuje realitu a říká si – možná jsem blázen já, ona není skutečná, existuje jen v mé hlavě,“ říká Jorge Garza.

„Julietta je krásný, ale ve všech směrech nerealizovatelný Michelův sen. Beru ji jako velmi abstraktní osobu. To, jaká Julietta je, souvisí s tím, jak Michel sní. Je prostě jeho sen,“ doplňuje ho sopranistka Kateřina Kněžíková. která je mimo jiné sólistkou opery pražského Národního divadla. „Mne oslovuje vždy hudba dobře propojená s textem. V Juliettě jsou krásná a zpěvná místa, ale také místa náročná, která souvisí s intonací – takové je třeba třetí dějství, které je ovšem mnohem náročnější pro mé mužské kolegy.“

Hudebně dílo nastudoval hudební ředitel opery Jakub Klecker. „S operou Julietta jsem měl možnost se seznámit přesně před 10 lety. V roce 2009 jsem se jako druhý dirigent podílel na jejím uvedení v Brně. Již tehdy mne tato hudba okouzlila. Posluchače strhne barvitou a symfonickou instrumentací,“ zdůrazňuje.

Režijně inscenaci připravilo duo SKUTR, tedy Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří pro Národní divadlo moravskoslezské nastudovali například Janáčkovy Výlety páně Broučkovy nebo Mozartovu operu La clemenza di Tito. Kostýmy vytvořila Simona Rybáková, scéna je dílem Martina Chocholouška.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP