Surrealistickou operu Sergeje Prokofjeva Láska ke třem pomerančům uvede Národní divadlo


Láska ke třem pomerančům patří k nejslavnějším dílům Sergeje Prokofjeva. Surrealistická opera s pohádkovým příběhem, plná nádherné hudby, ale i vtipu, ironie a satiry, se v Praze se poprvé a naposledy hrála pouze v roce 1963. Nyní – 100 let od vzniku – jí uvede Národní divadlo.

Opera ND: Láska ke třem pomerančům. Foto: ND

 

Surrealistickou pohádku pro dospělé napsal Sergej Prokofjev krátce po své emigraci z bolševického Ruska do USA jako svého druhu velmi kosmopolitní dílo: podle italské předlohy v ruské úpravě na francouzský text pro americké publikum.

Autorem původní ztřeštěné pohádky ve stylu commedie dell’arte je italský dramatik, satirik a mystifikátor, hrabě Carlo Gozzi. Dadaismus a hravost příběhu oslovila v roce 1914 jednoho z tvůrců ruské avantgardy Vsevoloda Mejercholda natolik, že po něm pojmenoval svůj časopis a hned v prvním čísle uveřejnil moderní adaptaci Gozziho dílka.

Tu měl s sebou Prokofjev náhodou v Americe, a protože pro místní publikum nepřicházela opera s ruským textem v úvahu, zvolil francouzštinu, kterou na rozdíl od angličtiny ovládal. Pomeranče pojal jako totální burlesku, která si dělá legraci ze všeho „procítěného“ a „vážně míněného“.

Orchestr Národního divadla bude dirigovat Brit Christopher Ward (aktuálně hudební ředitel Theater Aachen and Sinfonieorchester Aachen), který v Národním divadle v Praze debutoval s operou Billy Budd.

Režie se ujal Radim Vizváry, držitel Ceny Thálie, medaile Mezinárodního divadelního ústavu (ITI) a dalších ocenění. Ve Stavovském divadle režíroval Poprask v opeře a vytvořil choreografii inscenací Billy Budd nebo Z mrtvého domu.

„Chtěl bych divákům předvést svět představ, iluze a kouzel, v němž se vyobrazují základní až archetypální vztahy mezi lidmi. Zajímavostí scény budou například obrazy fungující na principu japonského divadla kabuki. Pomeranče budou ztvárněné jako ženská ňadra – jako symbol ženství, který v inscenaci hledáme,“ ¨říká Radim Vizváry. Podle něj jde o dílo tak čistě surrealistické, že v dnešní době umožňuje až filmové ztvárnění.

V hlavní roli hypochondrického prince milujícího pomeranče se představí sólista Opery ND Martin Šrejma a Aleš Briscein, nositel dvou Cen Thálie. Coby Leander se představí český operní pěvec Roman Janál v alternaci s polsko-německým barytonistou Arturem Mateuszem Garbasem, který má Cenu Opery Národního divadla.

Scéna, vyvíjející se od realistické k abstraktní, je dílem Borise Kudličky, autorkou fantaskních kostýmů je Natalia Kitamikado.

„Je to velkolepé dílo jak do hudby, tak i do příběhu. A jako každá dobrá pohádka má spoustu vrstev. Přicházíme k tomu z různých úhlů a mažeme hranici mezi realitou a fantazií. Na každém rohu čeká překvapení, je to jako operní kaleidoskop smíchu, vtipu, glamouru, triků, tajemnosti a divnosti. Naše inscenace se to pokusí podtrhnout,“ řekla Natalia Kitamikado v rozhovoru pro Vogue cs.

Premiéry se konají 16. a 19. května, reprízy 24. a 29. května a 9. června.

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP