Filmy komiksového vesmíru DC Comics dobývají svět


Aquaman. Foto: Warner BrosBrzy to bude přesně šest let, co společnost DC Comics (založená v roce 1934 pod názvem National Allied Publications) začala s budováním vlastního provázaného filmového univerza.

DC Extended Universe odstartoval v červnu 2013 snímek Muž z oceli, příběh o zrození jednoho z nejslavnějších comicsových hrdinů všech dob, božského Supermana. Režíroval jej osvědčený Zack Snyder (tvůrce výtečných Strážců – Watchmen), který do hlavní role obsadil tehdy ne moc známého Henryho Cavilla. Výsledkem byla vskutku velkolepá podívaná a zároveň jedna z nejzdařilejších comicsových adaptací, jaké se kdy na plátnech kin objevily.

Samozřejmě se už v té době našli tací, kterým Muž z oceli připadal přehnaně temný, což jej stavělo do ostrého kontrastu s nestárnoucím Supermanem Richarda Donnera z roku 1978. Jiným zase příliš nesedl samotný Cavill, jehož pozice byla poněkud ztížená faktem, že byl obklopen hereckými esy jako Russell Crowe (Supermanův otec Jor-El) a Kevin Costner (Supermanův adoptivní otec Jonathan Kent). Většina diváků ale byla navýsost spokojena a předchozí neúspěšné pokusy o Supermanovu filmovou resuscitaci (neuspěl ani Tim Burton v 90. letech) byly rázem zapomenuty.

O tři roky později byl Snyder pověřen mimořádně náročným úkolem – vrátit do hry Batmana (který se na konci veleúspěšné trilogie Christophera Nolana odebral do zaslouženého důchodu) a propojit jeho svět s tím Supermanovým. Výsledek? Extra drahý velkofilm Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti, za nějž to Snyder schytal ze všech možných stran. Tato kritika ale nebyla příliš zasloužená. Supermanovu prvnímu střetu s Batmanem (výborný Ben Affleck) rozhodně nelze upřít jistou osudovost, určitě by ale byl ještě působivější, kdyby se Snyder zaměřil pouze na něj a vzdal se některých vedlejších dějových linek, které celé vyprávění zbytečně zatěžovaly a odváděly divákovu pozornost jiným směrem. Pro producenty však byly největším zklamáním především tržby, které nakonec činily „pouhých“ 872 miliónů dolarů. Překvapením byl naopak v tomto ohledu Sebevražedný oddíl, který opanoval kina o několik měsíců později a který svedl dohromady partu supernebezpečných zločinců, z nichž pár mělo nevyřízené účty právě s Batmanem.

Režisér Sebevražedného oddílu David Ayer však nebyl s výslednou podobou svého filmu příliš spokojen, což na už tak pochroumané pověsti DC také zrovna nepřidalo. Situace se však zanedlouho zlepšila díky Wonder Woman. Režisérce Patty Jenkinsové (oscarová Zrůda) se podařilo natočit pro DC další film, který – stejně jako Muž z oceli – působil nejen velkolepě, ale také neotřele. Film, který byl jedním slovem skvělý, na čemž měla velkou zásluhu i představitelka titulní role, izraelská herečka Gal Gadotová. Jeho kvality ocenilo velké množství diváků, a tak se Wonder Woman stala jedním z nejoblíbenějších a nejvýdělečnějších filmů roku 2017.

Tentýž osud bohužel nepotkal Ligu spravedlnosti, pod níž je opět podepsán Zack Snyder. První plnohodnotná týmovka z produkce DC, která vypráví o tom, jak Batman a Wonder Woman přesvědčili Aquamana, Cyborga a Flashe, aby se k nim přidali a pomohli jim oživit Supermana a zachránit svět, se nakonec stala propadákem, co mohl mít za následek konec celého DC Extended Universe. O tom, kde se stala chyba, můžeme vést sáhodlouhé diskuse. Pravdou ale zůstává, že navzdory své jednoduchosti a uspěchanosti je Liga spravedlnosti filmem, který lze označit za příjemně oddechový.

Neúspěch Ligy spravedlnosti už ale DC Comics příliš trápit nemusí. Právě uváděný Aquaman se totiž před několika málo dny zařadil do prominentního klubu filmů, jejichž celosvětové tržby pokořily hranici jedné miliardy dolarů. A nutno dodat, že zcela právem. Režisér James Wan, který má na svém kontě i snímky jako V zajetí démonů či Rychle a zběsile 7, totiž natočil něco, co se v kinech nevidí každý den. Plnohodnotnou fantasy pro děti i dospělé, která nám představuje zbrusu nový svět. V tomto ohledu představuje Aquaman důstojného pokračovatele Star Wars a Avatara a nebude-li se za několik týdnů ucházet o Oscara v technických kategoriích, pak by měli ctihodní členové Akademie urychleně navštívit očního lékaře.

Co se samotného příběhu týče, lze Aquamana označit za klasickou superhrdinskou story. Podobných příběhů jsme tu sice měli už několik, Aquaman je ale natočen s až neuvěřitelnou lehkostí a elegancí. Akční scény jsou nejen velkolepé, nýbrž i přehledné, humor nikdy nepřekročí hranici dobrého vkusu a sem tam dojde i na nějakou vyloženě strašidelnou scénu. Svým způsobem by se vlastně dalo říci, že je Aquaman Wanovou zkouškou z dospělosti – zručný řemeslník se nám tu před očima mění ve skutečného vypravěče.

Za svůj úspěch však vděčí Aquaman také hercům. Jason Momoa, který si kdysi tak spálil prsty s Barbarem Conanem, se snad pro titulní roli už narodil. Nikdo od něj samozřejmě nečeká charakterní herectví, ale působit věrohodně jako syn mořské královny a strážce majáku také není zrovna nejsnadnější. Zatímco obsazení Willema Dafoea a Nicole Kidmanové je velmi potěšující, pak herecká účast Dolpha Lundgrena je vysloveně překvapující. Švédský hromotluk, který léta platil v Hollywoodu za bezduchou akční mlátičku už podruhé za krátkou dobu (vzpomeňme na Creeda II) předvádí na filmovém plátně něco, co lze označit za herecký výkon.

Po Muži z oceli a Wonder Woman je Aquaman dalším unikátním počinem z filmové produkce DC Comics. Zatímco klasičtí hrdinové z konkurenčního Marvel Studios už začínají být (s čestnou výjimkou Thora) malinko okoukaní a ti noví (zejména Black Panther) nemají prakticky co nabídnout, další osudy Aquamana a Wonder Woman začínají budit nemalou zvědavost. Nezbývá tedy než doufat, že se DC Comics podaří také brzy navázat na již zmíněného Muže z oceli, kterým to všechno začalo, a dostat Batmana (na novém filmu o netopýřím mstiteli se stále ještě nezačalo pracovat) znovu do formy. Budoucnost se nicméně jeví velmi růžově.
AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP