Kevin Costner: Neúnavný snílek, který tančil s vlky


Kevin Costner a jeho žena Christine Baumgartnerová na udílení cen César, 2013. Foto: Georges Biard. CC BY-SA 3.0 Vzhledem k tomu, že na druhém programu České televize zase začali hrát westerny, není úplně od věci připomenout si dosavadní dílo herce a režiséra Kevina Costnera. Byl to totiž právě on, kdo na počátku 90. let odstartoval učiněnou westernovou renesanci, když natočil dnes již kultovní snímek Tanec s vlky.

Jeho enormní (a zcela zasloužený) úspěch pak Costnera katapultoval do pozice jedné z největších hollywoodských hvězd a nabídl zcela nový pohled na kulturu původních obyvatel Ameriky. Dnes už se možná Costner netěší takové popularitě jako kdysi, ve filmových čítankách ale vždy bude jeho jméno uvedeno výrazným písmem. Protože rolí, v nichž nezapomenutelným způsobem zazářil, má na svém kontě opravdu požehnaně (aktuálně v televizním seriálu Yellowstone).

První kroky ke slávě

Kevin Costner se narodil 18. ledna 1955 v kalifornském Lynwoodu a v jeho žilách koluje německá, irská i indiánská krev. Původně snil o kariéře profesionálního sportovce (je dobře znám svou láskou k baseballu, z níž později vzešly hned tři pozoruhodné filmy), ale nakonec začal studovat marketing na California State University. V té době začal také navštěvovat herecké kurzy a seznámil se se svou budoucí ženou Cindy. Po ukončení studií našel uplatnění jako marketingový specialista, jednoho dne ale v letadle potkal legendárního Richarda Burtona, který mu poradil, aby si šel za svým snem stát se hercem.

Mladý Costner si tuto radu vzal k srdci a přestěhoval se i se svou ženou do Hollywoodu. Zde se živil, jak se dalo – pracoval na rybářské lodi nebo vozil turisty autobusem (zatímco jeho žena vystupovala v Disneylandu jako Sněhurka). Začátkem 80. let se objevil ve svých prvních filmech, přičemž některé z nich dosahovaly opravdu mizerných kvalit (například erotická komedie Žhavá pláž U.S.A. – 1981). Ve veselohře Noční směna nebo ceněném dramatu Frances (oba 1982) zase na něj zbyly jen velmi malé role, ne-li roličky.

Ve velice hořkou zkušenost se pak proměnila Costnerova první spolupráce s režisérem a scénáristou Lawrencem Kasdanem. Ten ho sice obsadil do vedlejší role svého komediálního dramatu Velké rozčarování (1983), všechny scény, v nichž se Costner objevil, ale skončily na podlaze střižny. Kasdan si však na Costnera vzpomněl o dva roky později a svěřil mu jednu z hlavních rolí ve svém dalším filmu, westernu Silverado (1985). To dorazilo do kin ve stejné době jako komedie Fandango a sportovní drama Vítězové, filmy, ve kterých už rozhodně nebylo možné Costnera přehlédnout. Na hollywoodském nebi se právě začala rodit nová hvězda.

Zlatý chlapec

Dveře do první herecké ligy otevřel Kevinu Costnerovi snímek Neúplatní (1987). V této nestárnoucí gangsterce Briana De Palmy si zahrál po boku Seana Conneryho a Roberta De Nira a jeho výkon v roli zásadového federálního agenta Eliota Nesse, který vyhlásí válku samotnému Al Caponemu, byl opravdu pozoruhodný. Ve dvaatřiceti letech si tak Costner konečně splnil svůj velký sen – stal se úspěšným hercem, jenž už nebude muset přijímat žádné druhořadé nabídky (obrovským přínosem však byli Neúplatní také pro Conneryho, který za ně po zásluze získal Oscara).

Po úspěchu Neúplatných zazářil Costner nejen ve špionážním thrilleru Bez východiska (1987), jenž se vyznačoval především šokující závěrečnou pointou, ale především ve dvojici filmů, jejichž tématikou byl baseball. Prvním z nich byla komedie Durhamští Býci (1988), na kterou by si dnes asi jen málokdo vzpomněl, kdyby neměla tak dobré herecké obsazení (kromě Costnera si v ní zahráli také Susan Sarandonová a Tim Robbins). Druhým pak melodrama s prvky fantasy Hřiště snů (1989), které dodnes patří mezi nejlepší Costnerovy filmy.

Příběh obyčejného farmáře, který změní část svého kukuřičného pole v baseballové hřiště, byl z rodu těch, jimiž kdysi zahříval diváky u srdce Frank Capra. Odlišoval se od nich pouze přítomností nadpřirozených motivů (ty však také ve filmu fungovaly na jedničku) a důrazem, jenž byl kladen na baseball coby americký národní sport. Oč příznivěji bylo Hřiště snů diváky a kritiky přijato, o to hůře si u nich vedlo drsné akční drama Pomsta (1990), ve kterém Costnera režíroval hitmaker Tony Scott.

Na vrcholu slávy

Na přelomu 80. a 90. let se Kevin Costner odhodlal k nejodvážnějšímu kroku své kariéry, když se rozhodl natočit Tanec s vlky (1990), adaptaci stejnojmenného románu Michaela Blakea. Western byl totiž v té době považován za přežitý žánr a Costnerův film byl navíc tři hodiny dlouhý a zčásti natočený v lakotštině. Výsledek byl ale doslova ohromující. V roli vojenského důstojníka, který nalezne nový smysl života mezi Siouxi, podal Costner svůj životní výkon a zároveň dokázal, že je i mimořádně talentovaným režisérem.

Tanec s vlky utržil celosvětově přes 400 milionů dolarů a získal sedm Oscarů, mezi nimiž nechybělo ani ocenění za nejlepší film a režii (Costnerův herecký výkon byl odměněn pouze nominací a Stříbrným medvědem na Berlínském mezinárodním filmovém festivalu). Největší úspěch Tance s vlky ale spočívá v tom, že se rychle stal klasikou, kterou si zamilovali diváci na celém světě. Od svého uvedení ani trochu nezestárnul a často se o něm mluví jako o nejlepším westernu, který byl kdy natočen.

Můžeme-li někoho označit za největší hollywoodskou hvězdu první poloviny 90. let, pak je to právě Kevin Costner. Po fenomenálním úspěchu Tance s vlky zazářil jak v dobrodružném velkofilmu Robin Hood: Král zbojníků, dodnes asi nejlepším zpracování notoricky známé legendy o lapkovi, který bohatým bral a chudým dával, tak v politickém thrilleru Olivera Stonea JFK pojednávajícím o vyšetřování atentátu na prezidenta Kennedyho. Oba tyto filmy dorazily do kin v roce 1991 a staly se velikými hity. Se stejným úspěchem se setkal i romantický thriller Osobní strážce (1992), v němž Costner vytvořil nezapomenutelnou filmovou dvojici se zpěvačkou Whitney Houstonovou. Z uměleckého hlediska se pak Costnerovi vyplatila spolupráce s Clintem Eastwoodem – uprchlý trestanec Butch z kriminálního dramatu Dokonalý svět (1993), který unese malého chlapce, aby se mu postupně stal takřka náhradním otcem, je i dnes považován za jednu z nejlepších Costnerových rolí.

Pád

V polovině 90. let však začala Costnerova hvězda nečekaně pohasínat. Biografický western Wyatt Earp (1994), v němž si Costner zahrál postavu legendárního šerifa proslaveného zejména přestřelkou u O.K. Corralu, byl sice vynikající, v kinech ale nakonec zcela propadl. Bez výraznější divácké odezvy se muselo obejít také melodrama Strom snů (1994), kde si Costner zahrál veterána války ve Vietnamu. Učiněnou noční můrou se však pro Costnera stal katastrofický velkofilm Vodní svět (1995). Natáčení tohoto snímku stíhala jedna pohroma za druhou – rozpočet nabobtnal na tehdy astronomických 175 miliónů dolarů a po vyhazovu režiséra Kevina Reynoldse jej musel dokončit Costner sám. Výsledkem sice nakonec nebyl vůbec špatný film, ambice jeho tvůrců ale zůstaly nenaplněny.

Po neúspěchu Vodního světa se Kevin Costner pokusil o reparát a natočil další katastrofickou podívanou, ovšem s tím rozdílem, že The Postman – Posel budoucnosti (1997) měl být i jeho triumfálním návratem k režii. Jenže nebyl. The Postman – Posel budoucnosti se stal jednoznačně největším propadákem Costnerovy kariéry a vynesl svému tvůrci obrovský posměch. Nepomohlo příliš ani to, že tomuto fiasku předcházela zdařilá romantická komedie Zelený svět (1996), jejímž prostřednictvím vyznal Costner lásku svému dalšímu oblíbenému sportu, tentokrát golfu.

Poučen z nezdarů s katastrofickými velkofilmy, vrátil se Costner ke skromnějším produkcím. Mezi ně lze zařadit jak baseballovou romanci Hra snů (1999), tak politický thriller Třináct dní (2000), jenž byl podrobnou rekonstrukcí karibské krize. Na vlně úspěchů filmů jako Šestý smysl se pokusil Costner svézt prostřednictvím mysteriózního thrilleru Na křídlech vážky (2002), a to krátce poté, co si na své konto připsal šokující herecký úlet v podobě krajně nechutné gangsterky 3000 mil na útěku (2001).

Druhý dech

Nedlouho před svými padesátými narozeninami se Kevin Costner dočkal malého comebacku. Byl jím romantický western Krajina střelců (2003), ve kterém nejen hrál, ale který také režíroval a produkoval. Tanec s vlky sice zůstal nepřekonán, jeho tvůrce však po letech chytil pověstný druhý dech. Dostalo se mu nemalého uznání za thriller Mr. Brooks (2007) i za veleúspěšného Muže z oceli (2013), v němž ztvárnil postavu Supermanova adoptivního otce. Za pozornost stojí také Costnerovy role z filmů Jack Ryan: V utajení (2014), Velký draft (2014) či Skrytá čísla (2016).

Největší úspěch v posledních letech však Costner slaví díky své práci pro televizi. Za minisérii Hattfieldovi a McCoyovi (2012), jež zachycuje spor mezi dvěma rodinami, který málem rozpoutal válku mezi Kentucky a Západní Virginií, zaslouženě získal Zlatý glóbus. S velmi příznivou odezvou se setkal i právě uváděný Yellowstone (2018), který je do jisté míry také trpkým komentářem k současné situaci původního amerického obyvatelstva. Zájem o indiánskou problematiku provází Costnerovu filmovou kariéru stejně věrně jako jeho láska k westernům a baseballu.

Kevin Costner, který nedávno oslavil čtyřiašedesáté narozeniny, dnes už možná není takovou hvězdou, jakou byl během první poloviny 90. let, diváci ale na něj nezapomněli, za což se jim čas od času odmění nějakou další pěknou filmovou či televizní rolí. Sám si dnes užívá spokojeného života po boku své druhé manželky, někdejší modelky Christine Baumgartnerové. Snad osobní štěstí tomuto snílkovi, který nás kdysi naučil tančit s vlky, vydrží co nejdéle. Stejně jako přízeň filmových fanoušků na celém světě.
AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP