Na Obecní dům padne strach


 

psycho záběr z filmuHitchcockovo Psycho není jen tak nějakým filmovým hororem. Je filmovou klasikou, zaslouží si proto zvláštní zacházení. Například? Živou hudbu!

 

Projekce němých filmů s novou, živě hranou hudbou jsou dnes už poměrně časté. Méně časté jsou však projekce filmů zvukových, při nichž hudební stopu nahradí živý zvuk orchestru. Jednu z takových projekcí zažije ve čtvrtek 19. února pražský Obecní dům. Společnost Hitchcock live připravila projekci snímku Psycho, který roku 196 natočil Alfred Hitchcock. Filmovou hudbu k němu zahraje Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK pod taktovkou Jana Kučery. „Původně jsme chtěli začít snímkem Mrtvá a živá, protože je v něm ještě více muziky. Ale vzhledem k tomu, že to není zase tak známý film, zvolili jsme Psycho,“ uvedl pro média jeden z organizátorů Peter Marček.psycho film

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I z původní upoutávky Hitchcockova filmu je zřejmé, jakou roli v něm hudba má:

 

Hudební doprovod Psycha byl dílem Bernarda Herrmanna, jednoho z nejúspěšnějších autorů filmové hudby. Už od roku 1934 pracoval jako dirigent orchestru televizní stanice CBS – celou sérii jeho hudebních motivů pro televizní vysílání najdete na stránkách společnosti, která pečuje o jeho odkaz (http://www.bernardherrmann.org). Ke skládání hudby pro film Herrmanna přivedlo přátelství s Orsonem Wellesem. Prvním filmem, na kterém pracoval, byl právě Wellesův Občan Kane z roku 1941. Prvního Oscara ale dostal za hudbu k dnes už pozapomenutému snímku režiséra Williama Dieterle Ďábel a Daniel Webster. S Alfredem Hitchcockem začal Herrmann spolupracovat v polovině padesátých let a složil hudbu pro všechny jeho filmy z let 1955 až 1964. Kongeniální spolupráce ovšem nakonec narazila na Hitchcockův konzervatismus – režisér se nesmířil s tím, že by jeho Roztrženou oponu z roku 1966 doprovázela kompozice s jazzovými a popovými prvky. Později složil Herrmann hudbu mj. k filmům Francoise Truffauta (451˚ Fahrenheita a Nevěsta byla v černém), Briana de Palmy (Posedlost) či Martina Scorseseho (Taxikář).

 

Volba Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK jako interpreta byla ideální. FOK má filmovou hudbu přímo v genech (ostatně F ve zkratce symbolizuje právě film). Ve třicátých a čtyřicátých letech bylo nahrávání filmové hudby hlavním zdrojem obživy orchestru. První hudbu natočil tehdy ještě pouhý „Orchestr F.O.K.“ k burianovskému Hrdinnému kapitánu Korkoránovi, jehož premiéra se konala 24. srpna. 1934. Následovalo pak dalších 211 snímků, například Dívka v modrém, Hej rup!, Svět patří nám, Škola základ života, Tři vejce do skla, U pokladny stál, Bílá nemoc nebo Kristián. „Spíše by vlastně bylo rychlejší vypsat, které filmy mezi lety 1934 a 1943, kdy vznikl specializovaný Filmový symfonický orchestr, FOK nenatočil," míní dramaturg Pražských symfoniků Martin Rudovský. „Z celkové tehdejší filmové produkce jich totiž svým tónem obohatil 95 procent. Díky této aktivitě a také práci pro rozhlas přežil své začátky v komplikované době, aby později vyzrál do tělesa splňujícího ty nejvyšší nároky.“

 

Kompozice pro Psycho zazní právě tak, jak ji pro film původně napsal. Dirigent bude muset souběžně sledovat partituru a monitor s časovým kódem, protože hudba se ani na zlomek vteřiny nesmí odchýlit od obrazu a zvukové stopy s hlasy a ruchy.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP