Kdo viděl Freddiemu do hlavy


 

Mercury Freddie foto queenonlineKoncem roku 2004 byl v televizi BBC uveden dokument věnovaný kapele Queen nazvaný The Story Of Bohemian Rhapsody. Hodinový snímek se věnuje vzniku a slávě hitu Bohemian Rhapsody.

 

 

 

Poslední říjnový den tomu bude čtyřicet let, kdy skladba vznikla a dosud nedá lidem blízkým Queen spát. Freddie Mercury byl v celém jejím celku autorem nejen textu a klavírního partu, ale i dalšího: kytary, basové kytary, harmonie a všech aranží.

 


Ukázka z The Story Of Bohemian Rhapsody

 


Na opusu, o délce 5,55 minut, pracoval od konce šedesátých let, když text písně a melodii psal pro album A Night at the Opera. Queeni ji vypilovávali od srpna 1975. Na Vánoce toho roku posluchači píseň vystřelili na první místo britské hitparády a vyšla jako single, který byl za devět měsíců prodán v počtu přes milion kopií. Smyslu šestidílné písně (Intro - Ballad - Guitar solo - Opera - Hard rock - Outro) se mnoho lidí, jak jsme uvedli, snažili přijít na kloub. Mercury byl v tomto ohledu mnohoznačný, nic moc k tomu neřekl než, že je to píseň o vztazích mezi lidmi. Hledáme-li interpretace často nalezneme výklad faustovský, že mladík někoho zabil a zaprodal svoji duši ďáblu ( viz server NME, kde můžete číst článek „20krát, co jste pravděpodobně nevěděli o Bohemian Rhapsody" ). Často je píseň také přirovnávána k dílu „Cizinec" francouzského filosofa a spisovatele Alberta Camuse. Ale Mercuryho přítel, britský komik Kenny Everett tvrdil, že mu Freddie řekl, že je to prostě „náhodně rýmující se nesmysl"a také server Rollingstone, když se pídí po smyslu rapsodie, píše, že Mercury neměl nervy odpovídat na dotazy o čem to je: „Seru na ně, kamaráde," odtušil Mercury a dodal, že tak odpoví, nejeden básník, když je požádán, aby analyzoval, co napsal. Autor článku na serveru Rollingstone cituje z pamětí hudebního kritika Anthony DeCurtise, kterému Freddie povídá: „Jestliže tam něco vidíš, tak to tam je!" DeCurtis k tomu dodává, že i lidé kolem Mercuryho mluvili o písni také zahaleně s tím, že se v tom dá postřehnout hodně z Freddieho soukromí. Kritik uzavírá: „Skutečně rapsodie může v sobě skrývat klíč k Mercuryho osobnímu životu."

 


Video Freddie Mercury při nahrávce

 

Hudební stránka
Jsou tací, kteří vidí podobnost Bohemian Rhapsody s Mozartem, když se opírají o Mercuryho tvrzení, že se „jen tak trochu se zajímal o operu" a hledají v hudbě Queen podobnost s dalšími klasiky vážné hudby (viz diskusní fórum ke Queen ). Pravda asi bude, že se Mercury o operu zajímal poněkud více, než jen trochu. Tím se dostáváme k od textové k hudební stránce rapsodie. Zde je zajímavé, že úspěch písně v USA nebyl jednoznačný. Zatímco Evropa přijala tuto tzv. nerepetativní skladbu, má pouze jednu opakující se část, tak v USA musela Bohemian Rhapsody se zdejším konzervativním vkusem bojovat. V roce 1976 byla až na devátém místě americké hitparády populární hudby. Mimochodem pro kapelu Queen bylo příznačné malé opakování refrénu a slok i v poměrně delších skladbách – tak to aspoň vidí hudební kritik Denes Pinter (viz The Queen Anomaly ). Odborný výklad Pintera zaujme tím, proč měla kapela Queen takový úspěch a touto charakteristikou se strefil do „černého": „Napsat desetivteřinovou melodii je snadnější, než napsat dobrou melodie trvající šedesát vteřin." Tím se podle něj Queeni vyhnuli opakování jako nejsnadnějšímu způsobu zalíbení a i přes tento nestandard se jim podařilo dobýt masy. Shodné názory s tímto najdeme na diskusním fóru k hudbě kapely Queen (viz ).

 

Přiznání
Jeden z nejznámější světových textařů Tim Rice (spolupracoval s Mercurym na albu Barcelona) před třemi roky tvrdil pro deník The New York Post, že Bohemian Rhapsody je Mercuryho hudební vyznání o tom, že je gay.
Zřejmě proto, že se nyní oslavuje čtyřicáté výročí slavné písně tak Freddieho autobiografička Lesley-Ann Jonesová přichází pro britský deník Daily Mail jakoby s konečným rozuzlením záhady, o čem vlastně píseň Bohemian Rhapsody k nám promlouvá. Připomíná právě shora uvedeného Riceho, který se s Freddiem dobře znal. Pro Riceho, je smysl písně více než samozřejmý, když v newyorských novinách uváděl: „Existuje v tom velmi jasné poselství, když Freddie řekl: „Odcházím. Přiznávám, že jsem gay. " Něco tam na tom bude, myslí si Rice a odvozuje to z toho, že Mercury náhle den před svou smrtí teprve veřejně sdělil, že má AIDS. Rice si před třemi lety myslel, že rapsodie je výpovědí o Mercuryho nenasytnosti (myslí se tím především sexuální), když píše, že to byl rocker, který měl ze všech nejméně sexuálních zábran. Podle Riceho díky slávě byl Mercury bezstarostný a svými choutky se dostal mimo jakoukoliv kontrolu. De facto v tom také vidí ono faustovské téma.
Na serveru deníku Daily Mail Lesley-Ann Jonesová cituje Riceho názory přímo k jednotlivým částem textu písně: „V řádku, kde je uvedeno ´Mámo, právě jsem zabil chlapa" Myslí tím, že zabil dřívějšího Freddieho, to znamená svůj bývalý obraz." V dalším verši: „Přiložil jsem mu pistoli k hlavě a stiskl spoušť a teď je mrtvý". To chce být novým Freddiem (Mama, I just killed a man. Put a gun against his head, pulled my trigger, now he's dead).
Rice vysvětluje i další verš „I see a little silhouetto of a man" (vidím malou siluetu muže). Tento stín jej dále straší tím, co udělal a kým dnes je.
„Vždy, když slyším tuto píseň, vidím Freddieho, jak se snaží zbavit toho chlápka a stát se novým Freddiem, a to po celá léta. Myslíte, že se mu to podařilo? Myslím, že si v tom docela dobře vedl," říká po třech letech Tim Rice a dodává, že Freddie Mercury byl vynikající textař a Bohemian Rhapsody je jedním z největších děl dvacátého století.
Lesley-Ann Jonesová se kdysi Freddieho Mercuryho ptala, zda Bohemian Rhapsody není doznání o jeho sexuální orientaci v roce 1986. Mercury se tehdy zasmál, odmlčel a pak řekl: „Na to teď není vhodná doba." Jonesová však tvrdí, že tuto teorii ji potvrdil po Mercuryho smrti jeho partner Jim Hutton: „Máte pravdu, Freddie to nikdy nechtěl otevřeně přiznat, neboť musel hrát různé šarády kvůli své rodině. Mnohokrát jsme se o tom bavili." Jonesová dnes tvrdí, že rapsodie byla Fredieho výpovědí o tom, jaký by mohl být jeho život, kdyby mohl být tím, kým je. „Svět tím dostal mistrovské dílo s obrovskou fantazií. Je to něco velice složitého a mnohovrstevnatého, ale poselství písně je jednoduché," říká Jim Hutton v rozhovoru s Jonsevou a dodává, že Bohemian Rhapsody je to, čím Freddie Mercury skutečně byl.

 

AddThis Social Bookmark Button

Předplatné Literárních novin můžete objednat zde.

 

Zaujalo vás

banner Pidivadlo

Partneři

FOK
Logo Pismo black WEB
MKP